"A VÉLEMÉNY AZ EMBERI TUDÁS LEGALACSONYABB FORMÁJA. NEM IGÉNYEL ELSZÁMOLTATHATÓSÁGOT, SEM MEGÉRTÉST. A TUDÁS LEGMAGASABB FORMÁJA AZ EMPÁTIA, AMI AZT IGÉNYLI TŐLÜNK, HOGY HÁTRALÉPJÜNK AZ EGONKTÓL, ÉS A MÁSIK VILÁGÁBA LÉPJÜNK."

Bill Bullard


EEG Amplitúdó Biofeedback

Az eljárásról: 

Az EEG biofeedback méri az agykéreg (neocortex) idegsejtjeinek aktivitását. Az agykérgi neuronok aktivitása feszültség ingadozásokat eredményez. Ezen feszültség ingadozások felerősített formában a kéreg felszínéről elvezethetőek. Ezen alapszik az EEG eljárás. 

F3F4 pontokra a mérő (kék) elektródák felhelyezése történik EEG paszta segítségével. Az eljárás non-invazív,és fájdalommentes.
F3F4 pontokra a mérő (kék) elektródák felhelyezése történik EEG paszta segítségével. Az eljárás non-invazív,és fájdalommentes.

Az EEG amplitúdó biofeedback tréning lényege, hogy a cortex - agykéreg különböző lebenyeinek homológ (vagyis egymásnak megfelelő helyen található) pontjain pl.: F3-F4, C3-C4, stb egyidőben mérjük az agyhullám aktivitást.

A mért adatok tükrében a küszöbértékek megfelelő, - egyénenként a tréner által változtatott -beállításával, és a gyermek akaratlagos figyelme által normalizáljuk az agyhullám értékeket és a két félteke együttműködését javítjuk.

Mindez operáns kondícionálás, tanulás révén valós meg, mely tartósan fennmarad.

A két pont közötti távolságban mért vezetőképesség adja nekünk a koherenciát, mely arról tájékoztat bennünket, hogy a két agyfélteke, adott lebenyének, adott pontja esetében mennyire összehangoltan, harmónikusan működik együtt. Illetőleg, hogy milyen a vezetőképesség a két félteke között.

A két homológ pont között az elektromágneses agyhullámok együtt mozognak vagy sem, vagyis fáziskülönbségük adott helyen állandó, vagy szabályszerűen változik.

Ha a koherencia 100, akkor a két félteke együttműködése maximális, ha ez a szám 0, akkor a két féltekének, úgymond "köze sincs" egymáshoz.

F3f4 homológ pontokon a jobb és bal oldal összhangjának eltéréseit láthatjuk a nyers EEG-n.
F3f4 homológ pontokon a jobb és bal oldal összhangjának eltéréseit láthatjuk a nyers EEG-n.

A fenti nyers EEG görbén is kitűnik, hogy a piros ( A csatorna - bal oldal) és zöld (B csatorna- jobb oldal) görbéi nincsenek fedésben, jelentősen elválnak egymástól.

Alább pedig ugyan ehhez a pillanathoz tartozó koherencia értékeket láthatjuk, ahol jócskán nem érjük el a 40 és 80 közötti átlagértékeket egyik hullám esetén sem a F3-F4 tréning ponton.

F3F4 homológ pontok koherencia értékei a különböző frekvenciájú ( Delta, Theta, Alfa, SMR) hullámtartományok esetén
F3F4 homológ pontok koherencia értékei a különböző frekvenciájú ( Delta, Theta, Alfa, SMR) hullámtartományok esetén

Mit jelent ez? Hogyan nyilvánulhatnak meg a fenti összefüggések a gyermek fizikumában?

Ilyen értékek tartós fennállása esetén ne várjuk, hogy figyelmes, jól beszélő, csendes, nyugodt lesz a gyermek. Ez egy se-be se-ki információs blokk. Nem megy be a külvilág információja, ami bemegy az is torzul, elvész és téves. Illetőleg milyen választ is várunk a gyerektől, ha eleve nincs is jelen és tévesek, vagy torzultak a bemeneti információi és azok feldolgozása is sérült.

Ezeket a megfelelő értékeket tanítjuk meg "normál üzemben" működni, egyénileg eltérő intenzitású és hosszúságú tréning alatt.

Megtanulunk figyelni anyára, apára, óvónénire, tanárnénire és megtanulunk a külső ingereknek megfelelő, vagyis adekvát választ adni a környezetre.

"A biofeedback eljárás a szél a hajónk vitorlájába a szélcsendes, álló tengeren", hogy elinduljon végre a másik partra a gyermekünk. Ekkor tudnak igazán hatékonyan bekapcsolódni a különböző egyéb fejlesztések, amikor már értem, hogy mit akarnak megtanítani velem.

Értsük meg a legtöbb esetben a gyermek nem rossz, csak képtelen...nem, nem akarja, hanem nem tudja!

Nézzünk egy egyszerű példát, hogy a jobb és bal agyfélteke közötti idegkapcsolatok ép, (neurotipikus- azaz normál) összeköttetése mennyire fontos:

Vegyük példának az olvasást, vagy a matematikát, melynek helyes megtanulásához, alkalmazásához mindkét féltekénkre szükség van. ( A teljesség igénye nélkül, felszínesen megfogalmazva)

MATEMATIKA:

  • bal agyfélteke felelős az alapműveletekért (osztás, szorzás, összeadás, kivonás)
  • geometria, a matematika térbelisége, a számok felismerése, viszont a jobb agyfélteke feladata.


OLVASÁS:

  • a jobb agyfélteke ismeri fel a betűket, de
  • a bal félteke tartalmazza a lexikont, tudja kimondani a szavakat, illetőleg a nyelvtani helyességet, a ragozást hozzáilleszteni a megfelelő szótőhöz beszéd közben.
  • a bal féltekénk felelős azért is, hogy olvasáskor helyesen mondjuk ki a szavakat.

A jobb és bal agyféltekénk harmonizált működése tulajdonképpen minden tevékenységünk során rendkívül fontos. Mi az EEG biofeedback során többnyire a delta koherenciát vizsgáljuk és szükség esetén megtanítjuk egy helyes kapcsolatra, megfelelő kommunikációra a két féltekét. Az eddigi tudományos eredmények tükrében a (delta) koherencia 40-80 között a legoptimálisabb a különböző féltekék és lebenyek homológ pontjai között.

Mit vizsgálunk és tréningezünk még?

Az agyhullámok frekvencia tartománya a (Herz-Hz), mely megmutatja a hullámok (szinuszgörge lefutás) számát egy másodperc alatt. Ezt jelöli a Delta, Theta, Alfa. SMR, High- Beta elnevezések. Megnézem hogy az adott mérés során, adott ponton mely hullámokkal kell dolgoznunk, melyek a "legrosszabbak" ahol leginkább eltérünk a normál értékektől.

Az agyhullámok amplitúdója a mérvadó még, vagyis a nyugalmi helyzettől mért legnagyobb kitérés. Vagyis, hogy hol van a hullám csúcspontja? Tartósan kóros, vagy normál fiziológiás tartományban.

A fenti képen az F3f4 homloklebeny pontokon a normálértéktől eltérő, jóval magasabb (A csatorna) A EEG bal oldali és (B csatorna) B EEG jobb oldali Delta és High-Beta hullámok leszorítása történik a küszöb fokozatos eltolásával a normál tartomány felé.

Látható hogy a Delta hullámok amplitúdója 120 körüli értékre is felugrik, a cél a 40, vagy az alatti abszolútérték elérése lenne.

A High Beta, vagy Beta2 hullám esetén a 12 alatti tartomány az optimális a normál agyi működés szempontjából, mely esetében a fenti képen jól látható, hogy a B vagyis a jobb oldalon eléri a görge csúcspontja az 50-es értéket is.

Zongorás példa a könnyebb megértéshez:

Ha elképzelünk magunk elé egy zongorát, a zongora billentyűi képviselik a különböző frekvenciájú hullámokat a lassútól a gyors hullámokig: Delta, Theta, Alfa, SMR, Beta és Gamma hullámok (a teljesség igénye nélkül felsorolva, ezen kívül léteznek még egyéb hullámok, illetve a hullámsávokat is al-tartományokra lehet bontani)

A különböző amplitúdójú hullámok viszont azt mutatják meg, hogy a zongorán egy-egy hangot képviselő billentyűt, EEG szempontjából (delta, theta, stb ) hullámot milyen erősen nyomok le, mennyire szól hangosan, mennyire tér ki az alaphelyzetből az amplitúdója.

Ezek mind nagyon fontos értékek, melyeket az EEG detektál a különböző féltekék azonos pontjain és eltérés esetén, arra tanítjuk meg az agyat, hogy optimálisan szóljon az adott hang (ne túl hangosan és ne túl halkan) és hogy minden hang a helyén legyen, ne legyenek mellé ütések.

Továbbá, hogy a két félteke összehangolt működése a legoptimálisabban segítse a mindennapi tevékenységeink kivitelezését, elvégzést.

A Zongorás példa analógiája mentén tovább haladva, tehát menjen a váltott kezes zongorázás is, ne csak egy kézzel nyomogassam a billentyűket.

A féltekék különböző lebenyeinek pontjaihoz, különböző funkciók kötődnek, mérés alapján döntjük el, mely területen dolgozunk és milyen protokoll alapján.

Viszont, nagyon fontos hangsúlyozni, hogy agyunk optimális működéséhez és az optimális életvitelhez a legfontosabb, hogy a karmester ebben a körülbelül száz milliárd idegsejt együttesből álló információ tárolására és továbbítására specializálódott idegszövetben, az agyi zenekarunkban a helyére álljon és vezényelje az összehangolt működéseket. A frontális, vagyis a homlok lebeny pontjai ezért nagy hangsúlyt kapnak a tréning során.

Ami nagyszerű viszont, hogy bármely ponton kezdődik a terápiás tréning, az agy hálózatos összeköttetése miatt, minden funkció egyszerre képes javulni, távolabbi területeket is elérünk. Ezért a kezdeti mérési eredmények tükrében felállított terápiás/ tréning protokollt idő közben folyamatosan felülvizsgáljuk.

A terápiás protokoll felállítása, kizárólag a Biofeedback tréner feladata és kompetenciája, illetve annak változtatása is!

A biofeedback technika nem helyettesíti, csupán kiegészíti az orvosi kezelést, így egészségügyi probléma esetén keresse fel orvosát!

Továbbá a biofeedback eljárás nem alkalmas diagnózis felállítására sem, mivel nem diagnosztikus eljárás!!!

(Amerikában viszont differenciál diagnózisra már használják a mérési eredményeket.)

Ma Magyarországon egy biofeedback tréner javaslatot tehet a háziorvos, vagy szakorvos felé közvetlenül, vagy közvetetten a szülőn keresztül esetleges kivizsgálások szükségességére, de nem diagnosztizálunk!

Vagyis bármilyen betegség gyanúja esetén szintén háziorvosunk, felkeresése az elsődleges tennivaló!

Az EEG biofeedbackről, tudományos kutatásokról, eredményekről, a Neurofeedback felhasználási mód sokszínűségéről, széles spektrumáról: a rehabilitációtól a sportteljesítmények fokozásán át a figyelemfejlesztésig ITT tájékozódhat. https://thoughttechnology.com/

Kardos Tímea 
kardostimea@hotmail.hu
+36 70 628 8127
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el